संहिता
प्र तद्विष्णु॑: स्तवते वी॒र्ये॑ण मृ॒गो न भी॒मः कु॑च॒रो गि॑रि॒ष्ठाः । यस्यो॒रुषु॑ त्रि॒षु वि॒क्रम॑णेष्वधिक्षि॒यन्ति॒ भुव॑नानि॒ विश्वा॑ ॥
पदपाठः प्र । तत् । विष्णुः॑ । स्त॒व॒ते॒ । वी॒र्ये॑ण । मृ॒गः । न । भी॒मः । कु॒च॒रः । गि॒रि॒ऽस्थाः । यस्य॑ । उ॒रुषु॑ । त्रि॒षु । वि॒ऽक्रम॑णेषु । अ॒धि॒ऽक्षि॒यन्ति॑ । भुव॑नानि । विश्वा॑ ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- स्तवते—> स्त॒व॒ते॒ (was Ekashruti)
- कु॑च॒रो–> कु॒च॒रः
- गि॑रि॒ष्ठाः –> गि॒रि॒ऽस्थाः
- …ष्वधिक्षि॒यन्ति॒–> अ॒धि॒ऽक्षि॒यन्ति॑ (was Ekashruti)
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- यस्यो॒… –> यस्य॑
- …ष्वधिक्षि॒यन्ति॒–> अ॒धि॒ऽक्षि॒यन्ति॑
- भुव॑नानि॒ –> भुव॑नानि (Ekasruthi)
- After padacheda, if the next vowel is an Udaatta, then mark the first vowel in the second word as an Anudaatta; else if the next vowel is a Svaritha, then consider the first vowel in the second word to be the Udaatta; else if the vowel was an Udaatta in the mantra, take it to be an Udaatta in second word if the first word already has a Udaatta;
- यस्यो॒रुषु॑= यस्य॑ । उ॒रुषु॑ (both anudaatta. marking based on Svaritha and Udaatta)
- वि॒क्रम॑णेष्वधिक्षि॒यन्ति॒= वि॒ऽक्रम॑णेषु । अ॒धि॒ऽक्षि॒यन्ति॑ । (both Anudaatta)
संहिता
स्तु॒हि श्रु॒तं ग॑र्त॒सदं॒ युवा॑नं मृ॒गं न भी॒ममु॑पह॒त्नुमु॒ग्रम् । मृ॒ळा ज॑रि॒त्रे रु॑द्र॒ स्तवा॑नो॒ऽन्यं ते॑ अ॒स्मन्नि व॑पन्तु॒ सेना॑: ॥
पदपाठः
स्तु॒हि । श्रु॒तम् । ग॒र्त॒ऽसद॑म् । युवा॑नम् । मृ॒गम् । न । भी॒मम् । उ॒प॒ऽह॒त्नुम् । उ॒ग्रम् । मृ॒ळ । ज॒रि॒त्रे । रु॒द्र॒ । स्तवा॑नः । अ॒न्यम् । ते॒ । अ॒स्मत् । नि । व॒प॒न्तु॒ । सेनाः॑ ॥
- In मृ॒ळा, अ is elongated due to some sutra since this word has 2 syllables.
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- ग॑र्त॒सदं॒–> ग॒र्त॒ऽसद॑म्
- … मु॑पह॒त्नुमु॒ग्रम् —> उ॒प॒ऽह॒त्नुम्
- ज॑रि॒त्रे —> ज॒रि॒त्रे
- रु॑द्र॒—> रु॒द्र॒
- ते॑ –> ते॒
- व॑पन्तु॒–> व॒प॒न्तु॒ (pa is the ekashruti that is also changed to anudaatta)
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- स्तवा॑नो॒ —> स्तवा॑नः
- After padacheda, if the next vowel is an Udaatta, then mark the first vowel in the second word as an Anudaatta; else if the next vowel is a Svaritha, then consider the first vowel in the second word to be the Udaatta; else if the vowel was an Udaatta in the mantra, take it to be an Udaatta in second word if the first word already has a Udaatta;
- स्तवा॑नो॒ऽन्यं–> स्तवा॑नः । अ॒न्यम् (both anudaatta)
अ॒क्षैर्मा दी॑व्यः कृ॒षिमित्कृ॑षस्व वि॒त्ते र॑मस्व ब॒हु मन्य॑मानः । तत्र॒ गाव॑: कितव॒ तत्र॑ जा॒या तन्मे॒ वि च॑ष्टे सवि॒तायम॒र्यः ॥
अ॒क्षैः । मा । दी॒व्यः॒ । कृ॒षिम् । इत् । कृ॒ष॒स्व॒ । वि॒त्ते । र॒म॒स्व॒ । ब॒हु । मन्य॑मानः । तत्र॑ । गावः॑ । कि॒त॒व॒ । तत्र॑ । जा॒या । तत् । मे॒ । वि । च॒ष्टे॒ । स॒वि॒ता । अ॒यम् । अ॒र्यः ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- दी॑व्यः –> दी॒व्यः॒
- …त्कृ॑षस्व –> कृ॒ष॒स्व॒
- र॑मस्व –> र॒म॒स्व॒
- कितव॒ —> कि॒त॒व॒
- च॑ष्टे –> च॒ष्टे॒ (note ekashruti also changed to anudaatta)
- सवि॒ता… –> स॒वि॒ता (note ekashruti changed to anudaatta)
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- तत्र॒ –> तत्र॑
- After padacheda, if the next vowel is an Udaatta, then mark the first vowel in the second word as an Anudaatta; else if the next vowel is a Svaritha, then consider the first vowel in the second word to be the Udaatta; else if the vowel was an Udaatta in the mantra, take it to be an Udaatta in second word if the first word already has a Udaatta;
- सवि॒तायम॒र्यः –> स॒वि॒ता अ॒यम् (anudaatta due to the following udaatta)
प्र विष्ण॑वे शू॒षमे॑तु॒ मन्म॑ गिरि॒क्षित॑ उरुगा॒याय॒ वृष्णे॑ । य इ॒दं दी॒र्घं प्रय॑तं स॒धस्थ॒मेको॑ विम॒मे त्रि॒भिरित्प॒देभि॑: ॥
प्र । विष्ण॑वे । शू॒षम् । ए॒तु॒ । मन्म॑ । गि॒रि॒ऽक्षिते॑ । उ॒रु॒ऽगा॒याय॑ । वृष्णे॑ । यः । इ॒दम् । दी॒र्घम् । प्रऽय॑तम् । स॒धऽस्थ॑म् । एकः॑ । वि॒ऽम॒मे । त्रि॒ऽभिः । इत् । प॒देभिः॑ ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- शू॒षमे॑तु॒–> ए॒तु॒
- गिरि॒क्षित॑ –> गि॒रि॒ऽक्षिते॑ (First Ekashruti changed to Anudaatta)
- उरुगा॒याय॒–> उ॒रु॒ऽगा॒याय॑ (First Ekashruti changed to Anudaatta)
- विम॒मे–> वि॒ऽम॒मे (First Ekashruti changed to Anudaatta)
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- उरुगा॒याय॒–> उ॒रु॒ऽगा॒याय॑
- स॒धस्थ॒मेको॑ –> स॒धऽस्थ॑म्
तद॑स्य प्रि॒यम॒भि पाथो॑ अश्यां॒ नरो॒ यत्र॑ देव॒यवो॒ मद॑न्ति । उ॒रु॒क्र॒मस्य॒ स हि बन्धु॑रि॒त्था विष्णो॑: प॒दे प॑र॒मे मध्व॒ उत्स॑: ॥
तत् । अ॒स्य॒ । प्रि॒यम् । अ॒भि । पाथः॑ । अ॒श्या॒म् । नरः॑ । यत्र॑ । दे॒व॒यवः॑ । मद॑न्ति । उ॒रु॒ऽक्र॒मस्य॑ । सः । हि । बन्धुः॑ । इ॒त्था । विष्णोः॑ । प॒दे । प॒र॒मे । मध्वः॑ । उत्सः॑ ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- तद॑स्य–> अ॒स्य॒ (First Svaritha and the following Ekashruti changed to Anudaatta)
- अश्यां॒ –> अ॒स्य॒(Ekashruti changed to Anudaatta)
- प॑र॒मे–> प॒र॒मे
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- नरो॒–> नरः॑
- देव॒यवो॒–> दे॒व॒यवः॑
- उ॒रु॒क्र॒मस्य॒–> उ॒रु॒ऽक्र॒मस्य॑
- मध्व॒–> मध्वः॑
यो जा॒त ए॒व प्र॑थ॒मो मन॑स्वान्दे॒वो दे॒वान्क्रतु॑ना प॒र्यभू॑षत् । यस्य॒ शुष्मा॒द्रोद॑सी॒ अभ्य॑सेतां नृ॒म्णस्य॑ म॒ह्ना स ज॑नास॒ इन्द्र॑: ॥
यः । जा॒तः । ए॒व । प्र॒थ॒मः । मन॑स्वान् । दे॒वः । दे॒वान् । क्रतु॑ना । प॒रि॒ऽअभू॑षत् । यस्य॑ । शुष्मा॑त् । रोद॑सी॒ इति॑ । अभ्य॑सेताम् । नृ॒म्णस्य॑ । म॒ह्ना । सः । ज॒ना॒सः॒ । इन्द्रः॑ ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- प्र॑थ॒मो –> प्र॒थ॒मः
- ज॑नास॒—> ज॒ना॒सः॒
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekasruthi if the previous marking is a Svaritha
- यस्य॒—> यस्य॑
- शुष्मा॒…. —> शुष्मा॑त्
- After padacheda, if the next vowel is an Udaatta, then mark the first vowel in the second word as an Anudaatta; else if the next vowel is a Svaritha, then consider the first vowel in the second word to be the Udaatta; else if the vowel was an Udaatta in the mantra, take it to be an Udaatta in second word if the first word already has a Udaatta;
- प॒र्यभू॑षत्–> प॒रि॒ऽअभू॑षत् ( अ is Udaatta since next भू is Svaritha)
ति॒स्रो द्याव॑: सवि॒तुर्द्वा उ॒पस्थाँ॒ एका॑ य॒मस्य॒ भुव॑ने विरा॒षाट् । आ॒णिं न रथ्य॑म॒मृताधि॑ तस्थुरि॒ह ब्र॑वीतु॒ य उ॒ तच्चिके॑तत् ॥
ति॒स्रः । द्यावः॑ । स॒वि॒तुः । द्वौ । उ॒पऽस्था॑ । एका॑ । य॒मस्य॑ । भुव॑ने । वि॒रा॒षाट् । आ॒णिम् । न । रथ्य॑म् । अ॒मृता॑ । अधि॑ । त॒स्थुः॒ । इ॒ह । ब्र॒वी॒तु॒ । यः । ऊँ॒ इति॑ । तत् । चिके॑तत् ॥
- If the first vowel in the word is a Svaritha or Ekashruti (due to the effect of the earlier padam) change that first vowel and any Ekashruti following it to Anudaatta.
- सवि॒तुर्द्वा—> स॒वि॒तुः (was Ekashruti)
- विरा॒षाट्–> वि॒रा॒षाट् (was Ekashruti)
- तस्थुरि॒ह–> त॒स्थुः॒ (was Ekashruti)
- ब्र॑वीतु॒–> ब्र॒वी॒तु॒ (first vowel and Ekashruti following it)
- If the last vowel in the word is an Anudaatta (due to the effect of the following padam), change it to Svaritha if the previous vowel is identified to be Udaatta; and change it to Ekashruti if the previous marking is a Svaritha
- उ॒पस्थाँ॒–> उ॒पऽस्था॑
- य॒मस्य॒–> य॒मस्य॑
- After padacheda, if the next vowel is an Udaatta, then mark the first vowel in the second word as an Anudaatta; else if the next vowel is a Svaritha, then consider the first vowel in the second word to be the Udaatta; else if the vowel was an Udaatta in the mantra, take it to be an Udaatta in second word if the first word already has a Udaatta;
- रथ्य॑म॒मृताधि॑= … अ॒मृता॑ । अधि॑ (since first word has Udaatta)
संहिता मन्त्र
वि सु॑प॒र्णो अ॒न्तरि॑क्षाण्यख्यद्गभी॒रवे॑पा॒ असु॑रः सुनी॒थः । क्वे॒३॒॑दानीं॒ सूर्य॒: कश्चि॑केत कत॒मां द्यां र॒श्मिर॒स्या त॑तान ॥
पदपाठःवि । सु॒ऽप॒र्णः । अ॒न्तरि॑क्षाणि । अ॒ख्य॒त् । ग॒भी॒रऽवे॑पाः । असु॑रः। सु॒ऽनी॒थः । क्व॑ । इ॒दानी॑म् । सूर्यः॑ । कः । चि॒के॒त॒ । क॒त॒माम् । द्याम् । र॒श्मिः । अ॒स्य॒ । आ । त॒ता॒न॒ ॥
- (Note: Online sites including Vedakosh have a different version which seems to be incorrect to me).
वि । सु॒ऽप॒र्णः । अ॒न्तरि॑क्षाणि । अ॒ख्य॒त् । ग॒भी॒रऽवे॑पाः । असु॒रः । सु॒ऽनी॒थः । क्व॑ । इ॒दानी॒म् । सूर्यः॑ । कः । चि॒के॒त॒ । क॒त॒माम् । द्याम् । र॒श्मिः । अ॒स्य॒ । आ । त॒ता॒न॒ ॥- Rule 1:
- सु॑प॒र्णो à सु॒ऽप॒र्णः
- ..ख्यद्गभी॒रवे॑पा॒ à ।ग॒भी॒रऽवे॑पाः ।
- सुनी॒थःà सु॒ऽनी॒थः
- कश्चि॑केत à कः । चि॒के॒त॒ ।
- कत॒मां à क॒त॒माम्
- त॑तान à त॒ता॒न॒
- Rule 2:
- ..ख्यद्गभी॒रवे॑पा॒ à ।ग॒भी॒रऽवे॑पाः । last ekashruti
- क्वे॒३॒॑दानीं॒ à क्व॑ ।इ॒दानी॑म् ।
- सूर्य॒: à सूर्यः॑
- Rule 3:
- अ॒न्तरि॑क्षाण्यख्य … à अ॒न्तरि॑क्षाणि। अ॒ख्य॒त् both Anudaatta
- र॒श्मिर॒स्या à र॒श्मिः। अ॒स्य॒ । आ second one has to get due to the Svaritha. First part does not get Udaatta (reason?)
- क्वे॒३॒॑दानीं॒ à क्व॑ is jaatyasvarita as this is natural to this word.
Notes:
जात्यस्वरित – Svarita which appears right after an anudaatta or in the beginning of a Pada, when the combination of udaatta and anudaatta lies further back or hidden and when it is natural to the word. Eg. क्वक्षैप्रस्वरित – Join of Udaatta and Anudaatta due to यण्प्रश्लिष्टस्वरित – Join comes due to सवर्णदीर्घसन्धिःअभिनिहितस्वरित – Join comes due to पूर्वरूपसन्धिःA कम्प or a shake is created when जात्यस्वरित is followed by another जात्यस्वरित or udaatta. If the vowel is short then १ is put. For long vowels, ३ along with anudaatta and svarita are put.Eg. सुनी॒थः । क्वे॒३॒॑दानीं॒ == सु॒ऽनी॒थः । क्व॑ । इ॒दानी॒म् ।व॑नानि॒ –> भुव॑नानि (Ekasruthi) - Rule 1:
- (Note: Online sites including Vedakosh have a different version which seems to be incorrect to me).
- Rule 3:
संहिता
प्रा॒वे॒पा मा॑ बृह॒तो मा॑दयन्ति प्रवाते॒जा इरि॑णे॒ वर्वृ॑तानाः । सोम॑स्येव मौजव॒तस्य॑ भ॒क्षो वि॒भीद॑को॒ जागृ॑वि॒र्मह्य॑मच्छान् ॥
पदपाठः
प्रा॒वे॒पाः । मा॒ । बृ॒ह॒तः । मा॒द॒य॒न्ति॒ । प्र॒वा॒ते॒ऽजाः । इरि॑णे । वर्वृ॑तानाः । सोम॑स्यऽइव । मौ॒ज॒ऽव॒तस्य॑ । भ॒क्षः । वि॒ऽभीद॑कः । जागृ॑विः । मह्य॑म् । अ॒च्छा॒न् ॥
- Rule 1:
- मा॑ à मा॒
- बृह॒तो à बृ॒ह॒तः
- मा॑दयन्ति à मा॒द॒य॒न्ति॒
- प्रवाते॒जा à प्र॒वा॒ते॒ऽजाः
- मौजव॒तस्य॑ à मौ॒ज॒ऽव॒तस्य॑
- …मच्छान् à अ॒च्छा॒न्
- Rule 2:
- इरि॑णे॒ à इरि॑णे
- वि॒भीद॑को॒ à वि॒ऽभीद॑कः
- जागृ॑वि॒र्म… à जागृ॑विः
- Rule 3:
- सोम॑स्येव à सोम॑स्यऽइव (both Anudaatta)
संहिता
यस्याश्वा॑सः प्र॒दिशि॒ यस्य॒ गावो॒ यस्य॒ ग्रामा॒ यस्य॒ विश्वे॒ रथा॑सः । यः सूर्यं॒ य उ॒षसं॑ ज॒जान॒ यो अ॒पां ने॒ता स ज॑नास॒ इन्द्र॑: ॥
पदपाठः
यस्य॑ । अश्वा॑सः । प्र॒ऽदिशि॑ । यस्य॑ । गावः॑ । यस्य॑ । ग्रामाः॑ । यस्य॑ । विश्वे॑ । रथा॑सः । यः । सूर्य॑म् । यः । उ॒षस॑म् । ज॒जान॑ । यः । अ॒पाम् । ने॒ता । सः । ज॒ना॒सः॒ । इन्द्रः॑ ॥
- Rule 1:
- ज॑नास॒à ज॒ना॒सः॒
- Rule 2:
- प्र॒दिशि॒ à प्र॒ऽदिशि॑
- यस्य॒ à यस्य॑
- गावो॒ à गावः॑
- यस्य॒à यस्य॑
- ग्रामा॒à ग्रामाः॑
- यस्य॒à यस्य॑
- विश्वे॒à विश्वे॑
- सूर्यं॒à सूर्य॑म्
- ज॒जान॒ à ज॒जान॑
- Rule 3:
- यस्याश्वा॑सः = यस्य॑। अश्वा॑सः (first word has Udaatta)
संहिता
मा त्वा॑ रुद्र चुक्रुधामा॒ नमो॑भि॒र्मा दुःष्टु॑ती वृषभ॒ मा सहू॑ती । उन्नो॑ वी॒राँ अ॑र्पय भेष॒जेभि॑र्भि॒षक्त॑मं त्वा भि॒षजां॑ शृणोमि ॥
पदपाठः
मा । त्वा॒ । रु॒द्र॒ । चु॒क्रु॒धा॒म॒ । नमः॑ऽभिः । मा । दुःऽस्तु॑ती । वृ॒ष॒भ॒ । मा । सऽहू॑ती । उत् । नः॒ । वी॒रान् । अ॒र्प॒य॒ । भे॒ष॒जेभिः॑ । भि॒षक्ऽत॑मम् । त्वा॒ । भि॒षजा॑म् । शृ॒णो॒मि॒ ॥
- Rule 1:
- रुद्र à रु॒द्र॒
- चुक्रुधामा॒ à चु॒क्रु॒धा॒म॒
- त्वा॑ à त्वा॒
- वृषभ॒à वृ॒ष॒भ॒
- उन्नो॑à … नः॒
- अ॑र्पय à अ॒र्प॒य॒
- भेष॒जेभि॑र्भि॒.. à भे॒ष॒जेभिः॑
- त्वा à त्वा॒ (was Ekashruti)
- शृणोमि à शृ॒णो॒मि॒ (was Ekashruti)
- Rule 2:
- नमो॑भि॒र्मा à नमः॑ऽभिः (Ekashruti)
संहिता
कु॒मा॒रश्चि॑त्पि॒तरं॒ वन्द॑मानं॒ प्रति॑ नानाम रुद्रोप॒यन्त॑म् । भूरे॑र्दा॒तारं॒ सत्प॑तिं गृणीषे स्तु॒तस्त्वं भे॑ष॒जा रा॑स्य॒स्मे ॥
पदपाठः
कु॒मा॒रः । चि॒त् । पि॒तर॒म् । वन्द॑मानम् । प्रति॑ । न॒ना॒म॒ । रु॒द्र॒ । उ॒प॒ऽयन्त॑म् । भूरेः॑ । दा॒तार॑म् । सत्ऽप॑तिम् । गृ॒णी॒षे॒ । स्तु॒तः । त्वम् । भे॒ष॒जा । रा॒सि॒ । अ॒स्मे इति॑ ॥
- Rule 1:
- …श्चि॑त्पि॒… à चि॒त्
- नानाम à न॒ना॒म॒
- गृणीषेà गृ॒णी॒षे॒
- भे॑ष॒जा à भे॒ष॒जा
- Rule 2:
- वन्द॑मानं॒ à वन्द॑मानम्
- भूरे॑र्दा॒तारं॒ à दा॒तार॑म्
- Rule 3:
- रुद्रोप॒यन्त॑म् à रु॒द्र॒। उ॒प॒ऽयन्त॑म् (both Anudaatta)
- रा॑स्य॒स्मे à रा॒सि॒। अ॒स्मे (both Anudaatta)
संहिता
ता आ च॑रन्ति सम॒ना पु॒रस्ता॑त्समा॒नत॑: सम॒ना प॑प्रथा॒नाः । ऋ॒तस्य॑ दे॒वीः सद॑सो बुधा॒ना गवां॒ न सर्गा॑ उ॒षसो॑ जरन्ते ॥
पदपाठः
ताः । आ । च॒र॒न्ति॒ । स॒म॒ना । पु॒रस्ता॑त् । स॒मा॒नतः॑ । स॒म॒ना । प॒प्र॒था॒नाः । ऋ॒तस्य॑ । दे॒वीः । सद॑सः । बु॒धा॒नाः । गवा॑म् । न । सर्गाः॑ । उ॒षसः॑ । ज॒र॒न्ते॒ ॥
- Rule 1:
- च॑रन्ति –> च॒र॒न्ति॒
- सम॒ना–> स॒म॒ना (was Ekashruti)
- …समा॒नत॑ = स॒मा॒नतः॑ (was Ekashruti)
- सम॒ना = स॒म॒ना(was Ekashruti)
- प॑प्रथा॒नाः = प॒प्र॒था॒नाः
- बुधा॒ना= बु॒धा॒नाः (was Ekashruti)
- जरन्ते= ज॒र॒न्ते॒ (was Ekashruti)
- Rule 2:
- गवां॒ = गवा॑म्
संहिता
धीरा॒ त्व॑स्य महि॒ना ज॒नूंषि॒ वि यस्त॒स्तम्भ॒ रोद॑सी चिदु॒र्वी । प्र नाक॑मृ॒ष्वं नु॑नुदे बृ॒हन्तं॑ द्वि॒ता नक्ष॑त्रं प॒प्रथ॑च्च॒ भूम॑ ॥
पदपाठः
धीरा॑ । तु । अ॒स्य॒ । म॒हि॒ना । ज॒नूंषि॑ । वि । यः । त॒स्तम्भ॑ । रोद॑सी॒ इति॑ । चि॒त् । उ॒र्वी इति॑ । प्र । नाक॑म् । ऋ॒ष्वम् । नु॒नु॒दे॒ । बृ॒हन्त॑म् । द्वि॒ता । नक्ष॑त्रम् । प॒प्रथ॑त् । च॒ । भूम॑ ॥
- Rule 1:
- महि॒ना= म॒हि॒ना
- नु॑नुदे= नु॒नु॒दे॒
- Rule 2:
- धीरा॒ = धीरा॑
- ज॒नूंषि॒ = ज॒नूंषि॑
- त॒स्तम्भ॒ = त॒स्तम्भ॑
- Rule 3:
- त्व॑स्य = तु। अ॒स्य॒ । (both Anudaatta)
- Rule 4:
- रोद॑सी = रोद॑सी॒ इति॑
- चिदु॒र्वी= चि॒त् । उ॒र्वी इति॑
संहिता
विष्णो॒र्नु कं॑ वी॒र्या॑णि॒ प्र वो॑चं॒ यः पार्थि॑वानि विम॒मे रजां॑सि । यो अस्क॑भाय॒दुत्त॑रं स॒धस्थं॑ विचक्रमा॒णस्त्रे॒धोरु॑गा॒यः ॥
पदपाठः
विष्णोः॑ । नु । क॒म् । वी॒र्या॑णि । प्र । वो॒च॒म् । यः । पार्थि॑वानि । वि॒ऽम॒मे । रजां॑सि । यः । अस्क॑भायत् । उत्ऽत॑रम् । स॒धऽस्थ॑म् । वि॒ऽच॒क्र॒मा॒णः । त्रे॒धा । ऊ॒रु॒ऽगा॒यः ॥
- Rule 1:
- कं॑ = क॒म्
- वो॑चं॒ = वो॒च॒म्
- विम॒मे = वि॒ऽम॒मे
- विचक्रमा॒… = वि॒ऽच॒क्र॒मा॒णः
- Rule 2:
- विष्णो॒र्नु = विष्णोः॑। नु
- वी॒र्या॑णि॒ = वी॒र्या॑णि
- Rule 3:
- …स्त्रे॒धोरु॑गा॒यः = त्रे॒धा। ऊ॒रु॒ऽगा॒यः ॥ (second word already has Udaatta)
संहिता
हिर॑ण्यपाणिः सवि॒ता विच॑र्षणिरु॒भे द्यावा॑पृथि॒वी अ॒न्तरी॑यते । अपामी॑वां॒ बाध॑ते॒ वेति॒ सूर्य॑म॒भि कृ॒ष्णेन॒ रज॑सा॒ द्यामृ॑णोति ॥
पदपाठः
हिर॑ण्यऽपाणिः । स॒वि॒ता । विऽच॑र्षणिः । उ॒भे इति॑ । द्यावा॑पृथि॒वी इति॑ । अ॒न्तः । ई॒य॒ते॒ । अप॑ । अमी॑वाम् । बाध॑ते । वेति॑ । सूर्य॑म् । अ॒भि । कृ॒ष्णेन॑ । रज॑सा । द्याम् । ऋ॒णो॒ति॒ ॥
- Rule 1:
- सवि॒ता = स॒वि॒ता
- अ॒न्तरी॑यते = अ॒न्तः । ई॒य॒ते॒ ।
- Rule 2:
- अपामी॑वां॒ = अमी॑वाम्
- बाध॑ते॒ = बाध॑ते
- वेति॒ = वेति॑
- कृ॒ष्णेन॒ = कृ॒ष्णेन॑
- रज॑सा॒ = रज॑सा
- Rule 3:
- अपामी॑वां॒ = अप॑ । अमी॑वाम् (first word has Udaatta)
- उ॒भे इति॑ – dual ending in ए
- द्यावा॑पृथि॒वी इति॑ – dual made by combining two words
संहिता
जन॑स्य गो॒पा अ॑जनिष्ट॒ जागृ॑विर॒ग्निः सु॒दक्ष॑: सुवि॒ताय॒ नव्य॑से । घृ॒तप्र॑तीको बृह॒ता दि॑वि॒स्पृशा॑ द्यु॒मद्वि भा॑ति भर॒तेभ्य॒: शुचि॑: ॥
पदपाठः
जन॑स्य । गो॒पाः । अ॒ज॒नि॒ष्ट॒ । जागृ॑विः । अ॒ग्निः । सु॒ऽदक्षः॑ । सु॒वि॒ताय॑ । नव्य॑से । घृ॒तऽप्र॑तीकः । बृ॒ह॒ता । दि॒वि॒ऽस्पृशा॑ । द्यु॒ऽमत् । वि । भा॒ति॒ । भ॒र॒तेभ्यः॑ । शुचिः॑ ॥
- Rule 1:
- अ॑जनिष्ट॒ = अ॒ज॒नि॒ष्ट॒
- दि॑वि॒स्पृशा॑ = दि॒वि॒ऽस्पृशा॑
- भा॑ति = भा॒ति॒
- Rule 2:
- अ॑जनिष्ट॒ = अ॒ज॒नि॒ष्ट॒
- भर॒तेभ्य॒: = भ॒र॒तेभ्यः॑
मन्त्र
जा॒या त॑प्यते कित॒वस्य॑ ही॒ना मा॒ता पु॒त्रस्य॒ चर॑त॒: क्व॑ स्वित् । ऋ॒णा॒वा बिभ्य॒द्धन॑मि॒च्छमा॑नो॒ऽन्येषा॒मस्त॒मुप॒ नक्त॑मेति ॥
पदपाठः
जा॒या । त॒प्य॒ते॒ । कित॒वस्य॑ । ही॒ना । मा॒ता । पु॒त्रस्य॑ । चर॑तः । क्व॑ । स्वि॒त् । ऋ॒ण॒ऽवा । बि॒भ्य॒त् । धन॑म् । इ॒च्छमा॑नः । अ॒न्येषा॑म् । अस्त॑म् । उप॑ । नक्त॑म् । ए॒ति॒ ॥
- Avagraha symbol
- Words in Samasta padam
- गिरि॒स्थाःà गि॒रि॒ऽस्थाः
- Upasarga or prefix and the main word
- वि॒क्रम॑णेषु –> वि॒ऽक्रम॑णेषु ।
- भ्याम्, भिस्, भ्यस् when they have not undergone changes
- त्रि॒ऽभिः। भे॒ष॒जेभिः॑ । प॒देभिः॑ ।
- सु प्रत्यय under certain conditions
- अप्सु à अपऽसु
- त्व, तरप्, तमप् प्रत्ययाः
- देवत्वं à देवऽत्वम्
- More… (UGC NET/J.R.F/SET Sanskrit)
- प्रगृह्यम्
- The purpose of this संज्ञा is to indicate that the absence of sandhi
- Counter example – ओ is due to sandhi in the case of रामो
- Different cases
- Sambhodhana ओ (विष्णो इति)
- The word ओ (ओ इति)
- The words ending in the suffix ओ (अथो इति)
- ई, ऊ and ए endings in dual number (इन्द्रावायू इति)
- ई or ऊ endings of vocative case (गौरी इति)
- Four specific words अस्मे, युष्मे, त्वे, अमी
- इतिकरण
- उ becomes ऊँ इति
- प्रगृह्यम् identified by इति
- Examples from some suktaas in KSOU material
- ई, ऊ and ए endings in dual number
- उ॒भेइति॑ । द्यावा॑पृथि॒वी इति॑ । उ॒र्वी इति॑ । रोद॑सी॒ इति॑ ।
- Four specific words
- अ॒स्मेइति॑
- स्वरितः
- Svarita is classified as शुद्धस्वरित (Pure or dependent) or जात्यस्वरित (Independent)
- The Pure or dependent Svarita is naturally an anudaatta occuring after an udaatta.
- It is unstable since it becomes anudaata if it is followed by an udaatta
- The Svarita which arises in a different manner ( i.e . without the Udaatta being present before it) is known as Jaatya (Independent)
- जात्यादिस्वरितः
- जात्यस्वरित – Svarita which appears right after an anudaatta or in the beginning of a Pada, when the combination of udaatta and anudaatta lies further back or hidden and when it is natural to the word. Eg. क्व
- क्षैप्रस्वरित – Join of Udaatta and Anudaatta due to यण्
- प्रश्लिष्टस्वरित – Join comes due to सवर्णदीर्घसन्धिः
- अभिनिहितस्वरित – Join comes due to पूर्वरूपसन्धिः
- A कम्प or a shake is created when जात्यस्वरित is followed by another जात्यस्वरित or udaatta. If the vowel is short then १ is put. For long vowels, ३ along with anudaatta and svarita are put.
- सुनी॒थः। क्वे॒३॒॑दानीं॒ == सु॒ऽनी॒थः । क्व॑ । इ॒दानी॒म् ।..
- nivedita 2015
No comments:
Post a Comment